torsdag 15 mars 2012

Guldvatten och Towa-kannan

I min förra blogg så skrev jag att urin var ett av världens främsta och äldsta läkemedel. Nu är det ju så att urin inte bara är läkemedel. utan också gödselmedel. Man kallar urin för "Guldvatten" och det syftar då inte bara på färgen. Väl utspätt med vatten (1x9), så är det bara att vattna. Det är bäst att gödselvattna i samband med regn.   Man vattnar på jorden - inte på bladen och det ska vara färskt.

”Gödsling med urin ger ofta två till tre  gånger högre skörd jämfört med ogödslat, men kan ibland ge upp till sju gånger högre.”


”Urinen från friska människor är hygienisk. För grönsaker som konsumeras inom familjen kan man gödsla även sådant som konsumeras rått, t ex sallat, under förutsättning att det går minst en månad mellan gödsling och skörd.”
Själv har jag bestämt mig för att prova på detta i min pallkrageodling som jag ska sätta i gång till våren. Jag har köpt mig en speciell vattenkanna - den sk Towa-kannan. Den är en speciell vattenkanna som man även använder som potta. Kissa i kannan, fyll på med vatten och vattna.
Kannan2011
Towa-kannan
“Varför bara vara besvärlig när man med en aning fantasi kan vara helt omöjlig?“  Danskt ordspråk
Vi hörs!

1 kommentar: