lördag 23 maj 2015

Pelargon av obestämd sort


Min pelargon från Egina i fjol

Samma pelargon i år. Har blommat hela vintern
och är nu åter full av knopp.
Vissa blommor verkar trivas vad/hur man än gör med dom. Den här pelargonen till exempel. Den tog jag hem från ön Egina utanför Piraeus. Den växte nere vid havskanten i sten och sand. Den var enorm och fanns där som en grön matta.
Här hemma fick den en kruka och har sedan 3 år vuxit i samma. Växtnäring har den fått mycket sporadiskt men i fjol la jag på gräsklipp. Under vintern står den i blomrummet och får nästan inget vatten alls - men ljus och mellan 3 - 8 grader. Nu får den stå på verandan fram tills dess att jag törs ställa ut den. Det skulle vara intressant om man kunde få den artbestämd. Jag får väl hålla ögonen öppna om det skulle komma nån expert åt dom här trakterna.
  • "Avstånd är källan till längtan, drömmarnas mål - och ofta orsaken till förtvivlan." Anita Daniel
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar