lördag 14 december 2013

Snö och julsnaps

Snön har vräkt ner och det är runt nollan = kladdföre. Inte nog med det för under snön, så är det glansis och det betyder att man måste ha broddar och eller spark att hålla sig i. Inget drömläge precis.

Har inte varit ut på hela dagen på grund av ovanstående orsaker. Jag höll mig inne istället och fick bakat ett par limpor som jag enligt eget tycke blev jättefina eller som mitt mellan-barnbarn sa en gång: "Farmor, det här brödet har du verkligen lyckats med." Jag gjorde också en sats med skurna pepparkakor. Enkelt och gott. På onsdag kommer barnbarnen hit och vi ska baka pepparkaksgubbar. Det passar bra att ha sitt gjort då så man kan hjälpa dom att kavla ut degen, det tycker dom är svårt eftersom den ska vara tunn. Sen blir det ju till att sköta gräddningen också. Yavanna har fått nya pepparkaksformar, bland annat en stor älgtjur, det ska bli kul att se den som pepparkaka.
2 limpor
Jag hittade ett recept från Arla. Dajmtryffel, så det gjorde jag också en sats. Maken fick hjälpa mig att fylla formarna och det gick jättebra.

Till lunchen så provade vi den nya julsnapsen och den var riktigt god. Vi tyckte att den smakade kummin och lite apelsin fast det stod att det skulle smaka pomerans, citron och apelsinblom. Jadå, god var den i alla fall och lär säkert gå ner utan gnöl.
 I morgon ska jag ta fram lite julsaker. Bara lite!
  • "Varken makt eller rikedom, endast konstens och vetenskapens kraft förblir." Tycho Brahe 1546 - 1601. Dansk astronom.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar