torsdag 12 december 2013

Det går fort nu


Mitt fina Luciafölje
Julen närmar sig med stormsteg. I morgon är det Lucia. Jag tycker inte att jag hinner med och ändå har jag all tid i världen att hinna. Ja, inte för jag ska göra nåt så där väldigt speciellt, utan bara det att: hux flux så händer det bara. I bland är det bra men ibland är det ju skönt att ha liite tid på sig kan man tycka. Fick i alla fall köpt lite fläskfärs i går och idag kom älgfärsen ur frysen och i morgon ska det bli köttbullsrullning - eller köttbullsspritsning. Det var ju jättesmidigt. Det gick fort och det var inte så kladdigt. Perfekt.
Skinkan köpte jag också i går-färdigkokt. Bara att griljera.  I år ska jag prova en ny griljering med en skvätt whisky i, få se hur det smakar och apropå sprit, så inhandlade jag årets julsnaps i dag. Det blir ju också en ny smaksensation - kan man hoppas i alla fall.

Har ni tänkt på att det är vintersolståndet om 9 dagar? Då vänder det, ljuset alltså. Även om inte denna höst har kännts lika jobbig som förra årets. Efter förra årets regniga sommar så upplevde jag i alla fall att hösten med mörkret, var jättejobbigt, men i år har det faktiskt känts bättre. Skönt och som sagt nästa lördag vänder det, då ska också maken ut och hugga tre gran-slanor och sätta upp i ett kors - Tomaskors.


Så här ser det ut på Hansgården när Tomaskorset
kommit upp
  • "Prisa ej dag förrän sol gått ner." Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar