måndag 9 december 2013

Backudag

Minus 10 grader  utomhus, då passar det bra att baka backubulla och stå framför en vedeldad bakugn.

Jag gjorde degen hemma för jag ville testa om det gick att göra en deg på 2 liter i min assistent. Jag har haft den i så många år men det har aldrig blivit av att göra större deg än 1 liter och definitivt inte deg till backubulla, för på något vis så har det känts som fusk, för backubulla det ska göras för hand - hela vägen. Det gick utomordentligt bra att göra degen med maskin och jag kunde ta bunken med degen och åka bort till sonhustrun som väntade med eld i ugnen.
Både Yavanna och Noah skulle hjälpa till att baka, och det var roligt i cirka en kvart, sen fanns det roligare saker att göra. TV-spel till exempel.

Efter ett par timmar så var det färdigbakat och dottern kom och avlöste mig vid bakbordet.
Maken kom och vi åt den färdiglagade Moussakan och smakade på en ljummen skiva bulla. Gott!
Nu är jag hemma och är lagom trött i ryggen. Nu ska bullarna bara svalna och sen paketeras och så ner i frysen. Sen klarar vi oss ett halvår ungefär.

  • "Varje dag av ditt liv är en dag i din historia." Arabiskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar