torsdag 19 december 2013

Det drar i hop sig

Hört i kassan på Mårtas i dag. "Vänta bara till nu i helgen, blir det rörigt. Alla turister och sommargäster som ska handla till jul. Då blir det riktigt grisigt."
Ja, det är tur att man kan välja dag att handla på för nu börjar det på att dra i hop sig.
Handlade åt svärföräldrarna i dag - och det tar sin tid. Det "tjorvar" liksom ihop sig framför kylarna där julskinkorna ligger. Den som ligger underst kan ju vara mycket bättre än den översta.

Lunchen fick bli en pizza idag. Skönt, och lättdiskat om man äter direkt ur kartongen. Sen när maken lade sig för att vila en stund, så gjorde jag en ny sats med struvor. Den här gången använde jag mig av kokosfett och en riktig termometer så jag kunde hålla koll på tempen ordentligt. Och si.... inte en enda blev mjuk, utan alla var mycket krispiga och goda. Och jag kan då ärligt säga att struvorna som var friterade med kokosfett faktiskt blev godare än när man gör det med olja. Fettslatten som blev över hällde jag upp i kakformar och hällde i solrosfrön. Nu ska det stelna och sen hängas upp åt fåglarna.
  • "Ålder verkar vara bäst i fråga om fyra saker: gammal ved brinner bäst, gammalt vin att dricka, gamla vänner att lita på och gamla författare att läsa." Alphonse d´Aragon 1396 - 1458. Född i Spanien och död i Italien. Kung i Aragonien, Valencia, Mallorca, Sardinien, Korsika och Sicilien.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar