fredag 27 december 2013

Goda presenter

Hansgården den 27 december 2013

I dag när jag och maken åkte till Tibble, så passerade vi Almoån mot Alvik. Jag tror inte vi har haft så mycket vatten i ån på hela sommaren, som det var nu. Det riktigt forsade fram. Det måste ju vara skönt för de stackars fiskar som tidigare fått leta sig till skrevor där det kunnat finnas lite vatten stående.
Vid 10-tiden när vi åkte, så kom det snöblandat regn men det var ingenting som blev kvar. Nu ikväll, så ligger temperaturen på drygt 1 grad plus så kanske blir det kallgrader i natt och då blir det nog halt på vägarna.
Våra skånegrannar kom hit i går kväll och i dag träffades vi och pratade lite. De har haft ett förskräckligt blåsande där nere och runt 12 grader varmt så hon tyckte det var riktigt lugnt och skönt här.
Hon hade med sig en present till oss: en liten ostbricka med 4 olika ostar. Det var Gruyère, Skånsk alpost, Guinness-ost och Red Leicester ost. Dessutom fick jag en ljusstake som hon själv gjort. Jättetrevligt.
Liten stake för värmeljus

När det gäller osten, så är jag barnsligt förtjust i ost. Gruyère-osten lärde jag mig äta när jag jobbade i Schweiz, den skånska alposten har jag provat tidigare och den är vansinnigt god. De andra två ska bli spännande att testa. Guinness-osten ska vara smaksatt med öl och Red Leicester är färgad med utfällning av Anattoträdet - ska ha en nötig smak med inslag av skogssvamp. Vi får se.
Till vänster: Guinness och till höger Red Leicester


  •   "Låt mig berätta en hemlighet som lett mig till mina mål: min styrka ligger enbart i min orubblighet." Louis Pasteur 1822 - 1895. Fransk kemist och biolog.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar