söndag 22 december 2013

Årets längsta natt

Årets längsta natt blev precis det. Strömavbrott, kraftig blåst och regn gjorde att det var kolsvart när klockan var 7 i morse. Jag tassade ner hämtade ficklampa och pannlampa.....och gick tillbaka till sängen. Det var skönt. Maken hade lite mer myror i sängen och gick upp och gjorde eld i vedspisen. Åh vad det är bra med en sådan för det stod inte på förrän det började lukta kaffe uppe i sovrummet och då var det dags för mig att gå ner.
Så fick jag då en "riktig" anledning till att tända många ljus så vi hade det riktigt mysigt under frukostkaffet.
Under förmiddagen kom och gick strömmen hela tiden. Mycket irriterande och ett tag funderade jag på om jag skulle kunna få middagen klar i tid. Jag hade bjudit dotter med sambo på Revbensspjäll, potatismos, Brysselkål och till efterrätt dotterns favorit: hemmagjord Chokladpudding. Som tur var så var det bara korta uppehåll med strömmen så det gick alldeles utmärkt.
Jag provade ett nytt recept på Revbensspjäll nämligen : Per Morbergs honungsglaserade spjäll.
Spjällen som legat i en marinad i 1 dygn och stekts i ugn i 1,5 timme var knapriga på ytan och mycket möra inuti och det var faktisk kanongott!
honungsglaserade revbenspjäll
Vi var ju på julkonsert i Åhls (Insjöns) kyrka i går. Fantastiskt fint och mycket duktig kör och solister. Det blev riktig julstämning ett tag där inne i kyrkan trots att det var blött och trist utanför.
Foto: På julkonsert med Kristina och Abbe
Varm och skön stämning
  • "Den natt är lång som aldrig ser en morgon." William Shakespear 1564 - 1616. Engelsk författare och dramatiker
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar