onsdag 21 augusti 2013

Rönnbär till lyst

Jag går runt i trädgården och kollar. "Där ska jag sätta dom blommorna och där ska jag sätta den där rosen och de här tar jag och klipper ner för dom ser bara skräpiga ut. Jaha, och vad ska jag plantera där istället då"? Tankarna går runt i huvudet och jag är säker på att jag småpratar med mig själv också.
Nu måste tiden ha sin gång innan jag kan börja flytta på växterna. De ska - om inte ha gått till vintervila - så åtminstone börjat den.
Rosen som jag ska flytta har visat att den har en enorm växtkraft. För 2 år sedan hade vi sork som åt på en massa rosor under snön. Just den här rosen var väl den som var allra värst däran. Jag smorde in stammen med ympvax eftersom jag såg att det fanns en gnutta liv i den. Sen flyttade jag den och nu......nu är den runt 1.10 hög och blommar fantastiskt, men rosorna behöver löva av innan man flyttar dom, så det kan jag inte göra förrän i slutat av september eller i oktober.

Det blir mycket rönnbär i år. Jag och maken äter ju rönnbär under hela vintern så jag har brukat plocka och fryst in, men i fjol så plockade jag så mycket så vi klarar oss en vinter till. Nu kan man bara plocka till lyst.
  • Fula fruntimmer är det djävligaste jag vet, fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar, är en treenighet i djävlighet". Sten Broman 1902 - 1983. Tonsättare och programledare i TV.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar