måndag 12 augusti 2013

Planering

I sommar har vi varit förskonade från åskväder. Jag är inte speciellt rädd för åska, men har i alla fall väldig respekt för den. Nyss när jag var ut till frysboxen, då började det att mullra. Få se om det här blir det första åskvädret för i sommar.
Förr när vi hade djur och höll på med hö, då tyckte jag det blev åskväder så fort vi fått höskullen full med torrt hö, och så funderade man hur det skulle bli om blixten skulle slå ner. Usch, men som tur var så hände ingenting.
I går eftermiddag började jag planera för nästa sommar. Löjligt va? Men jag började fundera på vad jag skulle ha för grönsaker och om jag egentligen ska sätta några blomfrön. Svaret till mig själv blev "Ja, ok då men inte mer än ett par sorter". Bra va? så då tog jag och skickade efter lite frön nu när det ändå är rea. De håller sig gott och väl till nästa år. Sen blir det nog en ny satsning på höstplantering av vitlök. Förra året bara försvann den och så provade jag med vårplantering men i samma land satte jag också ner 3 pumpakärnor och nu med facit i hand så ser jag att 1 pumpakärna hade varit nog och inte tillsammans med nåt annat. Där kan man tala om växtkraft, vitlöken hade inte en chans.
Inte mitt land men man ser i ala fall hur mycket
blad det blir
Sen ska de nya Pionerna komma från Danmark. Spännande. Platsen för dom är utprickad och klar, och så blir det till att köpa lökar och plantera. Låga tulpaner och annat tjusigt som ska få växa i mitt nya land.
  • "Våren är en jungfru, sommaren en mor, hösten är en änka och vintern en styvmor". Ryskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar