fredag 16 augusti 2013

Nytt utseende

Nästan klart
Hansgården har fått ett nytt utseende. Maken har snickrat och pusslat och nu snart är allt klart.
Jag tycker att det blev jättebra, och att det sedan är skönt att sitta på verandan även fast det blåser, det gör ju inte saken sämre.  Det fattas fortfarande ett fönster men det är på gång det också.

Jag är jättenöjd!

Jag har nu börjat att plocka in en del saker inför höst/vinter. Fågelbadet och "plasket"  som stod i min medelhavshörna, har rengjorts och ställts undan. Jag har även tagit en massa skott på pelargoner och planterat dem. Flera pelargoner har jag övervintrat i många år och de börjar få nog nu har jag sett. Lika bra att föryngra och slänga de gamla.
Den här pelargonen från grekiska ön Egina ska jag bara klippa ner och ställa in i blomrummet, men det får bli senare. Än så länge blommar den så otroligt fint.
En av de tidigaste rosorna   Rosa Spinosissima/Pimpinellifolia "Flora Plena" eller Finlands vita ros, har fått för sig att blomma om och det gör ju ingenting. Rhododendron-busken har redan satt sina knoppar inför nästa år. 
Visst är det skönt se att det finns en tro på kommande
somrar. 
Den höstblommande skogsklematisen klättrar och blommar för fullt. Ett fint inslag så här på sensommaren....

liksom den blå Höstgentianan "Gentiana sino-ornata"  Den blå färgen på blomman har till och med gett namn åt en färg - gentianablått.
  • "Att veta vad som är riktigt och inte göra det, är brist på mod" Konfucius 555 f. Kr- 479 f. Kr. Kinesisk filosof och religionsstiftare.
Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar