lördag 24 augusti 2013

Försenad insändare

I går ringde jag till Falukuriren och frågade vart min insändare hade tagit vägen. "Den kommer nog måndag eller tisdag i nästa vecka", blev svaret. Jag tycker det är för lång tid mellan inskickande till införande, men det är ju svårt att påverka. Isändaren var i alla fall införd i Dalademokraten två dager efter inskickandet.
Vi åker på semester onsdag den 28 så jag får väl inga reaktioner förrän tidigast när vi kommer hem.
Här kommer den i alla fall för er som undrat vad det var jag skrivit:

Öppet brev till Siljansnäs kyrkoråd angående ombyggnad av prästgården till nytt församlingshem.

Med anledning av att ombyggnaden av prästgården i Siljansnäs nu finns ute på anbud, så skulle jag, så här i de ”sista skälvande minuterna”, vilja ha svar på en del frågor.

1.     Till dags dato (2013-08-19) ligger projekteringskostnaderna på över 2 miljoner kronor! När beslutet togs för ombyggnad av prästgården, hur mycket beräknades då projekteringskostnaderna bli?
2.     Hur stora får kostnaderna av ombyggnaden bli?
3.     Kommer det att finnas pengar kvar till personal och verksamhet?
4.     Vilken verksamhet är det planerat för, och i vilka lokaler skall de bedrivas?
5.     Hur många personer kommer som mest att kunna vistas i samlingslokalen?

Om verksamhet är planerad på den övre våningen, så förutsätter jag att ritningarna är godkända av arbetsmiljöverket och räddningstjänsten

Om man behåller det nuvarande församlingshemmet så skulle de ovan nämnda frågorna vara helt utan betydelse eftersom vi vet att byggnaden från första början var byggd efter de behov som fanns och fortfarande finns. Det enda man skulle kunna önska vore ett något större kök och ett större förråd. Detta beroende på att kyrkan i sin satsning på att samla folket i bygden och göra något trevligt för dom, har lyckats så bra att det på vissa sammankomster kan vara upp till 120 personer. Att sen säga att ”det inte är kyrkans uppgift att hålla på med sådant”, det måste komma från någon som inte insett kyrkans uppgift och betydelse i bygden.

Jag kan förstå att driftskostnaderna för två byggnader är betungande, men byt tak på prästgården och låt det stanna vid det så kan byggnaden stå i minst 150 år till.

När ovanstående frågor fått sina svar, kanske Ni inser vidden av hela projektet och att Ert tidigare beslut borde omvärderas och helt dras tillbaka.


Jag och många andra församlingsbor önskar ett öppet svar snarast – innan kyrkovalet den 15 september.

Vänliga hälsningar
Ingrid Hans

Aktiv församlingsbo
  • "När man som jag är född i en prästgård, stiftar man snabbt bekantskap med djävulen". Ingmar Bergman 1918 - 2007. Svensk film- och teaterregissör, manusförfattare, teaterchef och författare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Tack Ingrid för ditt öppna brev och ditt engagemang i frågan. Vi behöver folk som dig!

    SvaraRadera