torsdag 14 april 2016

Födelsekalas

Det blev en tur upp till hotellet igår. Jag kände att jag måste se Baroa´as och Ehabs lilla dotter som  ska heta Rival.
Jag blev välkomnad som en VIP-gäst. Det visade sig att Ehab inte bara är en duktig konstnär, utan också en fantastisk bagare. Han hade bakat i 8 timmar när de kom från BB, bara för att kunna bjuda hela flyktingförläggningen på kakor och the.
Kakor förresten, det var mycket söta, mastiga och goda små bakverk. Mycket socker, malda nötter, malda mandlar, kakao, mjölk och kokos. Tillsammans med dessa kakor så blev jag bjuden på ett the som var något alldeles speciellt. De hade gjort en brygd på kanelstänger, torkad ingefära och vatten. Brygden skulle stå tills den blev mörkbrun, sen tillsatte de mer vatten till lämplig styrka. Brygden hälldes upp i ett glas/mugg och sen skulle man hälla i en blandning av hackade val- och hasselnötter och kokosflingor. Alltihop skulle man sen äta med sked. Om man ville kunde man också ha i socker men, för min del så fick det vara. Var det gott då? Ja, det smakade i alla fall inte illa och det var fantastiskt kul att få prova men jag föredrar nog kaffe.
Jag frågade lite om Baroa´as förlossning och om Ehab fick vara med. I Syrien så får inte mannen vara inne i förlossningssalen. Han hade svimmat när Baroa´a fick ryggmärgsbedövning men efter att barnmorskan klappat honom på kinden, så kunde han vara med hela tiden. "Jag fick klippa av navelsträngen," sa han " men då blundade jag." Han hade inte kunnat äta på tre dagar efter upplevelsen eftersom han hela tiden såg blodet framför sig. Usch ja, nu var han emellertid mycket engagerad och Baroa´a berömde honom mycket men hon klargjorde för mig att "No more bebies!".
Ja, ja, det säger nog de flesta nyförlösta mammor. Som tur är så blir det oftast inte så.
Rival Hameed 1 vecka.......
...ser en konstig tant med vitt hår
  • "Människor är födda för att leva, inte för att förbereda sig för livet." Boris L. Pasternak 1890 - 1960. Rysk författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar