måndag 7 juli 2014

Ogräs och kottar

Det är varmt idag. Runt om kring Almo by tornar åskmolnen upp sig. Få se om det blir nåt eller om det passerar.
I morse började jag att rensa runt mina rosenbuskar - på ena sidan huset. Vid halv tolv-tiden var det så varmt att jag inte orkade nåt mer. Jag tog upp arbetet en stund igen på eftermiddagen men så råkade jag se alla kottar som vår tall har släppt ifrån sig - rakt ut på vägen. Då kände jag mig manad att ta fram piassavan och börja sopa. Nu är det fint ett tag. Tills nästa regnväder eller mera blåst. Då släpper den ner mer kottar.
Maken har målat uthuset med rödfärg, nu skrapar han det vita och kittar fönstren på höskullen.

Jag fick en förfrågan i går om att ha loppis nu på lördag. Det kommer visst en Automobilklubb hit till byn. Förmodligen är dom ute på en rundtur och ska ha nåt kontrollstopp uppe vid Johannagården. Så på lördag blir det loppis i Hansgården. Bara så ni vet. Det kanske också finns fina bilar att titta på uppe vid majstången.
Honungsrosen har börjat blomma
Förra året hade jag nästan inga blommor på den men i år......
När man rensar så upptäcker man i bland att ogräset är lika vackert som det man odlat, som den här Grässtjärnblomman som förälskat sig i min vackra kanadensiska "William Baffin".
Nästan synd att ta bort
Mitt på den ena gräsmattan har jag ett land med blommor som ska tåla torka och sandig mager jord. När man rensar där - på den ena sidan - så luktar det Lavendel. Där har jag mitt eget lilla Provence. Lite bortanför, så lyser del eldrött. Det är en sorts backnejlika som trivs i solen.
Vanlig lavendel
backnejlika

  • "Det är inte törnet som sticker dig, det är du som sticker dig på törnet." Afrikanskt ordspråk
Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar