torsdag 3 juli 2014

Båtar

Det känns som jag har bosatt mig framför datorn. Jag håller på att ta reda på var busshållplatsen ligger, där vi ska kliva av flygbussen i Piraeus. Min väninna på Spetses, har lovat att förbeställa båtbiljetter så vi säkert vet att vi kommer med, så därför måste vi in på biljettkontoret innan vi kan sätta oss ner på båten och slappna av. Ombord på båten finns både mat och dryck, så vi får passa på att äta middag på väg ut till Spetses.
Flyingcat som ska ta oss fram och tillbaka mellan Piraeus - Spetses. Det är en Catamaran
vars högsta hastighet är 40 knop ( 74 km/h) och den tar 360 passagerare
Jag har också (på datorn) tagit ut vilken väg vi ska gå från färjan och upp till hotellet, dagen innan vi flyger hem. Enligt kartan så ska det bara ta 5 minuter att gå, men trafiksituationen i Piraeus är inte densamma som hemma i Almo, så vi får se. I värsta fall får vi väl ta en taxi.
Jag tycker det är så roligt att sitta och "jobba" vid datorn, men tiden går alldeles för fort bara, och till slut så har jag så mycket fakta nerskrivet så det går åt en eftermiddag till att bara renskriva och rensa.
Det här är en Flying Dolphin, en annan båt som trafikerar öarna.
Att åka Flyingcat är ett rent nöje. Den går så tyst och fint, till skillnad mot Flying Dolphin som vi tidigare åkt med (innan man satte in den större båten). Flying Dolphin byggs i Ryssland och är en s.k. bärplansbåt. När båten får upp farten, så lyfts den upp och åker på "skidor". Om det är lite vågigt, så skumpar det rejält kan jag lova, men fort går dom - 36 knop ( drygt 66 km/h)
  • "Det är ett känt faktum, att man aldrig träffar sjösjuka människor på land." Jerome Klapka Jerome 1859 - 1927. Brittisk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar