måndag 21 juli 2014

Mattvätt

Jag har alltid haft för mig att Röllakansmattor ska man inte tvätta själv, utan de ska lämnas på kemtvätt. Eftersom jag har flera sådana mattor och det kan bli ganska dyrt, så tog jag och letade på nätet, och så här stod det:
Rölakan tvättas i kallt vatten och såpa. Skura med mjuk panelborste i rändernas riktning på båda sidorna och skölj därefter i rändernas riktning. Häng mattan i långsidan över en kraftig träkäpp eller dyligt så att vattnet rinner i rändernas riktning.
 Jamen det var ju enkelt. Jag plockade fram mina mattor, en panelborste och så högtryckstvätten.
Hängde upp mattorna på min piskställning och så på med vatten. Därefter sprutade jag på en blandning av såpa och vatten. Panelborsten på ev. fläckar och så på med vatten på högtryck. Det gick jättebra.

Nu hänger de under tak, för det är åskväder i faggorna och då kan det ju bli nån skur, men det här var ett mycket bra sätt att tvätta mattor på. I alla fall om man har en trädgård där man kan vara och sulla med vatten.
Där jag höll till med min mattvätt, hänger också mina november- och påskkaktusar i syrenträdet. Den ena novemberkaktusen har missuppfattat årstiderna totalt. Den ser ut så här nu - i juli.
  • "Pengar får man inte springa efter. Man måste gå dem till mötes." Aristoteles Onassis 1906 - 1975. Grekisk skeppsredare och affärsman.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar