måndag 23 juni 2014

Tur och retur Almo - Borlänge

Torsdagen före midsommar, så kom den nya vattenpumpen som vi beställt på nätet. Den hämtades ut och maken gick igenom den. I dag tog vi och åkte till sommarstugan och kopplade in den. Den startade nästan på en gång. Lite overkligt men skönt. Tidigare har det tagit både 1 och två timmar av skruvande och hällande av vatten i vattenslangen, för att den skulle börja suga. Nu var det klart på en kvart. Helt underbart. Det är bara att hoppas att det är lika lätt nästa år.

På vägen hem från Borlänge, så stannade vi till i Djurås, vid Helenas växthus. Jag ville fråga om en ros som jag har som inte mår så bra samt ev. köpa en gul ros. Den som jag planterade förra året överlevde inte.
Jag hittade en ros som heter Chinatown som jag inte kunde motstå. Nu hoppas jag att den ska klara sig bättre än den förra.
Rosen "Chinatown"
Rosen som inte mår så bra är en Hurdalsros. Den blommar, så lite kraft finns det i den men på bladen kan man utläsa att det är nåt fel.
Hurdalsrosen - blomma (förra året)

Hurdalsrosens blad (i år)
Jag ville fråga om det är näringsbrist eller nån sjukdom - och sen försöka agera utifrån vilket svar jag fick, men Helena själv var inte på plats, så jag får ta en tur till Djurås igen om nån dag.
  • "Alla är inte sjuka som stönar." Danskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar