söndag 8 juni 2014

"Nyskurat"

Det luktar såpa i hela trädgården. Både i går och i dag har jag varit runt och sprutat såpvatten på de blommor som har löss.
Nu på kvällskvisten var jag bara runt på en liten inspektionsrunda och upptäckte det här:
Det är en Violruta vars övre stamdel är täckt
av ett tjockt lager bladlöss
Fy sjutton vad man blir less, det gick åt nästan 1 liter av såpvattnet och just nu ser det skapligt ut men vem vet i morgon kan det vara lika igen. Ja bladlöss är ett gissel. När man läser om bekämpningsmetoder, så står det att man ska leta efter nyckelpigor och sätta dom där det finns löss. Visst, jag tror att hittade jag en nyckelpiga och satte av den på stjälken till den här blomman - då blev hon nog mätt bara av att titta.
Annars har det varit en riktigt fin och varm dag. Vi besökte dottern med sambo på förmiddagen, drack lite kaffe och kollade runt i deras trädgård. Sen har jag gjort så lite som möjligt. Skönt!
  • "För den vise är livet ett problem, för dåren en lösning." Marcus Aurelius Antonius 121 - 180. Romersk kejsare, stoisk filosof, författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar