lördag 7 juni 2014

En grekisk lunch

Förmiddagen gick åt att försöka ta död på bladlössen. Jag gjorde i ordning en vatten/såpa blandning och tog med mig ut. Jag började med att klippa av blad som var angripna av den lilla rosenbladsstekeln.
Sen fortsatte jag med att "tvätta" av de bladlöss som jag hittade. De sitter ju oftast runt om små knoppar eller blad, så det gick ganska lätt. 
Efter den genomgången, så tog jag och rensade ett av landen. Vi fick ett tips av en bybo, som gjort en "rensare" där man inte behöver ligga på knä utan kan stå någorlunda upprätt. Det är ett skaft (så långt som man anser man behöver) och längst ner spetsen på en gammal lie. Det är väldigt lätt att gå runt med rensaren och dra den strax under markytan och skära av ogräsen. Sen får man ju bocka sig när man ska ta upp det men det kan ju bara vara bra. Lite gympa.
En finurlig rensare


Den vita klätterrosen "Polstjärnan" växer så det knakar så den var jag tvungen att binda upp mot ställningen där den växer.

Lunchen blev grekisk idag. En köttgryta "Stifado", potatis, tzatziki och tomater och gurka. Vi öppnade också en flaska vin. Inte Retsina dock, men ett vitt vin från Sydafrika. Gott!!!
  • "Nöden är uppfinningarnas moder." Lucius Apuleius 125 - 180. Romersk filosof, diktare och retoriker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar