torsdag 19 juni 2014

Skogens konung - prinsen

I morse vaknade jag till en nyduschad trädgård. Det luktade så gott och allt verkade så fräscht. Tänk vad lagom mycket regn kan göra.
Jag och maken åkte till Insjön. Jag för att göra en del inköp och maken för att hälsa på sin kusin.
När vi kom strax nedanför Räksebackarna, vid sjön, så såg jag något stort grått i diket mot sjön. Jag saktade in och såg detta:
En "liten" älgtjur. Förmodligen ivägskickad av sin mamma. Han stod så fint och betade. Jag gick ur bilen för att få bättre bild men han drog sig sakta sakta  ner mot sjön. Vi trodde att han skulle sticka iväg när jag kom ut, men han reste inte ens på raggen, utan fortsatte bara att äta saftigt grönt gräs.
Lite senare hemma hos makens kusin, fick vi höra att det varit en älgolycka med dödlig utgång tidigare på morgonen - utanför Insjön. Ja, det är ju tur om man hinner se dom, för visserligen är det ett ståtligt och vackert djur - skogens konung - men att krocka med det, det vill man inte.
  • "Även den mest ortodoxe kommunist, försvarar sin kung när han spelar schack." Brana Crncevic 1933 - 2011. Serbisk författare och politiker.
Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar