tisdag 10 september 2013

Vilda gäss




Efter träningen i dag, så åkte jag till Överboda för att hälsa på min väninna Aina. När jag kom vid Limsjön, så såg jag ett sträck med gäss över sjön och direkt så hamnade mina tankar hos Dan Andersson. Den fantastiske diktaren som kunde beskriva naturen på ett alldeles otroligt levande sätt.

"När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära och din sorg som vilsna tranors låt,
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar, 
när de vilda gässen flyga över byn"!
En sorgsen dikt. Mina känslor för just den här dikten är ganska stora eftersom jag en gång kände det som om mitt liv var att bära stenar. Nu identifierar jag mig inte alls med dikten utan tycker bara att den är enastående vacker i sin sorgsenhet.
DAN ANDERSSON (1888-1920)
Dan Andersson

  • "Varje människa har sina hemliga sorger som världen inte känner till; och ofta kallar vi människor kallhjärtade när de bara är sorgsna". Henry Wadsworth Longfellow 1807 - 1882. Amerikansk skald
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar