söndag 22 september 2013

Lek och bus


Det blev en trädgårdsdag idag och ganska mycket blev gjort. Jag tvättade växthuset med högtryckstvätten och det känns riktigt skönt.
Nu är alla ömtåliga blommor inställda i blomrummet och där får de nu stå i 7 månader. Inte klokt egentligen - bara 5 månader som man kan ha dom framme och njuta.
Gladioluslökarna har fått komma upp och ligger nu torrt och svalt. Rosmarin, Citrongräs och Basilika är upptagen från örtsängen och inställt för vinterförvaring. De andra örterna kan klara sig ute.
Blomsterlökarna är planterade och nu väntar jag på regn för det är riktigt torrt i backen.
I går kväll när jag och maken satt och tittade på TV, så började det att låta utanför fönstret. Det "gnilade" på fönstret och fnissades utanför och när vi tittade ut så såg vi några mörka figurer med ficklampor. Det var barnbarnen tillsammans med en kompis som var ute och busade. Pojkarna hade frigolit som de gned på fönstret så det "gnilade". När jag var i deras ålder då "spelade" vi hartsfiol

Hartsfiol
Det var innan man började bygga hyreshus på Hagalund i Borlänge och då det fortfarande var mest gamla kåkar där. Vid den tiden - mitten på 1950 - så gick det många skrönor om "svarta damen". Då var man faktiskt lite småskrajsen att vara ute på kvällarna.
Jag tycker det är kul att pojkarna är ute och småbusar, det har ungar gjort i alla tider och det finns inget ont i deras lekar. Kan man sen "skrämma" farmor och farfar, ja då är ju kvällen räddad.

  • "Lek är glädjens redskap." Danskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar