lördag 7 september 2013

Sensommardag

Vilken underbar sensommardag det har varit. I eftermiddags var det plus 26 grader. Sovrumsfönstret var öppet på vid gavel i natt och det kändes inte. Det är så skönt, men samtidigt lite frustrerande för man vet att man ska ta itu med höstarbete i trädgården men samtidigt går man i shorts och svettas.
Jag gjorde klar den nya rabatten med klematis vid ladugårdsväggen. Eftersom klematis inte ska ha "fötterna" i full sol, så planterade jag några plantor med rosa Strandveronika framför som skydd.
Strandveronika "Veronica longifolia"

Vid pergolan där klematisarna tidigare var planterade, där satte jag ner en klätterros, " Flammentantz", som tidigare stått lite i skymundan. Ja, sen blir det att gå runt och klippa av överblommande blommor och dra upp oönskade rosskott.
Jag höll på med nåt när jag hörde att det prasslade i ett av prydnadsgräsen bredvid husknuten. Jag såg också att det rörde på sig. En fågel tänkte jag först, men kanske också en mus. Jag "smög" mig fram och drog isär grästuvan och stirrade rätt in i ögonen på...en höna. Jag tror hon blev lika förskräckt som jag.
I år tänkte jag att jag ska göra kryddsalt. Jag har läst att man kan blanda grovt salt och färska kryddor och mortla ihop det sen kan man använda det i matlagningen. Det skulle vara roligt att prova nu när jag har så fina kryddor i landet. Måste skaffa mig några fina små burkar också att förvara det i men tillsvidare så får det bli vanliga syltburkar.
Katten Nils ligger och solar i en av odlingslådorna. Bakom honom
syns den grekiska Oreganon.
Nedanstående "tuva" tänkte jag ta bort eftersom jag inte riktigt visste vad det var (mer än nån sorts klematis) men idag såg jag att den börjat blomma och då upptäckte jag att det var en Gullklematis

Gullklematis "Clematis tangutica"
  • "Först skapar vi oss vanor, sen styr de över oss. Ta kontroll över dina ovanor innan de styr dig". Rob Gilbert 
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar