söndag 8 september 2013

Blommor och mat

Törel "Europhobia maginata" el. variegata
Den här blomman såg jag i en trädgård på Thassos. Fantastiska blommor i vitt och grönt och jag tänkte att den skulle jag gärna vilja ha hemma i Hansgården. Men vad sjutton kunde den heta?
Som tur är så har jag fått ett enormt stort och fint blomlexikon av min son och sonhustru. "Bara" 1200 sidor, så det var bara att börja leta.
Jag hade tur, när jag kom till bokstaven E, så fanns det nåt liknande. "Euforbia maginata" eller Törel. Ja, jag tror att det är en sådan och jag letade naturligtvis upp den på nätet och beställde två fröpåsar på direkten. Det är en ettårig växt till skillnad från Gulltörel som jag redan har och som blommar på våren och är perenn.
Gulltörel "Euphorbia polychroma"
Nu ska det bli spännande att se om jag lyckas. Ska nog försöka ha den i en kruka, till att börja med.
Jag letade också efter en annan sak i dag, det var en maträtt som vi åt där nere på Thassos. Jag har aldrig ätit den förut och det var jättegott!
Jag letade i min grekiska kokbok och se, där fanns den "Ovala köttbullar" eller Soutzoukákia som de heter på grekiska. Kan ätas stekta tillsammans med pommes frites och tzatziki eller i tomatsås.
Stekt/grillad Soutzoukákia med goda tillbehör
  • "Husmor blir mätt av sina fingrar". Finskt ordspråk
Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar