fredag 6 september 2013

Insändare och blomflytt

Ja, det blev ett till inlägg i debatten om Siljansnäs prästgård/Församlingshemmet. Eftersom det tog så lång tid att få in det i tidningen förra gången, så får ni läsa här vad som komma skall:


Angående ombyggnaden av Siljansnäs prästgård

I svaret på mitt öppna brev, så skriver C.Byström och L-B. Wiklund att hittills har sex miljoner avsatts i budgeten. Enligt ganska enkla beräkningar, så skulle det alltså återstå 4 miljoner att renovera för……om inte pastoratet beviljar ytterligare medel. För en av mina frågor i det öppna brevet var: ”Hur stora får kostnaderna för ombyggnaden bli?”  Där fick jag aldrig något svar. ”Kostnaden har under resans gång stigit, bland annat på grund av diverse överklaganden.” Ja men naturligtvis, drar man igång ett sådant här projekt så måste man väl räkna med överklaganden, och kanske till och med lägga in det i budgeten, det var en dålig ursäkt tycker jag.
”Större sammandragningar kan läggas i Sockenstugan eller andra tillgängliga lokaler,” säger ni. Då ska man alltså hyra in sig i andra lokaler. Hur stora är kostnaderna för pastoratet idag för hyra av andra lokaler, gällande Siljansnäs?
Sist men inte minst måste jag fråga Siljansnäs kyrkoråd: När ni var med och tog beslutet att bygga om prästgården och sedan sälja församlingshemmet, tänkte ni då inte alls på alla som skänkt timmer, på dem som ställde upp och sågade detta timmer, till dem som avsatte pengar i sina testamenten, till alla som satte in pengar till Församlingshemmet vid dödsfall och till dem som satt och handarbetade och sedan skänkte alla pengar från försäljningen till byggnationen av församlingshemmet. Tänkte ni inte alls på dem? Jag tycker ni borde skämmas!

Ingrid Hans

aktiv församlingsbo


När det gäller det lite mer jordnära, så har maken idag förlängt ett blomland vid ladugårdsväggen. Nu ska jag snart gå ut och flytta 3 st. Clematis som jag hoppas ska trivas där. Den stora "Jackmanii", blommar då alldeles förträffligt vid den väggen, så då borde väl dessa tre göra detsamma.
Clematis diversifolia "Durandii", Clematis viticella "Etoile violette"
och Clematsi viticella "Emilia plater"
De här har hittills växt vid pergolan in i trädgården, men det ser ut att de har minskat i tillväxt efter ett par år så därför gör jag ett försök på ett annat ställe.
  • "Ah, om jag inte hade varit kung, så hade jag förlorat humöret." Louis XIV 1638 - 1715. Fransk regent
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar