måndag 31 december 2012

Tö - kyla

I dag så töar det både uppifrån och underifrån. Efterson vi inte fick någon kyla innan snön kom, så hjälper nu värmen i jorden till att smälta snön underifrån., och värmen i luften tar den ovanifrån.
Det är jättesynd när det blir så här men vi var ju så glada åt att få lite snö för att det skulle bli vitt och fint. Det är bara att hoppas att det blir kvar lite grann. Ungarna har ju så kul med snö.

För ett antal år sedan, så jobbade jag i Almo gamla skola, som då var en gruppförläggning. Jag var husmor och lagade mat åt inbokade grupper. En nyårshelg var jag där och den sista måltiden för gruppen var nyårslunch sen skulle de fara hem. När jag var klar med mat, disk och städ så var det en bit in på eftermiddagen och jag tyckte det var lite kyligt när jag satte mig i bilen och åkte hem till Hansgården.
Väl hemma var det bara att säga hej - hej då till make och barn för nu skulle jag åka upp till Buffils Annas kaffestuga och laga nyårsmiddag. Ett gäng siljansnäsbor hade hyrt serveringen och skulle ha fest.
Buffils Annas kaffestuga - här i sommarskrud
När jag sent omsider - runt 01.00 ungefär - skulle åka hem sa var det rejält kallt. Jag hade Karin Hammarbäck med mig och vi kunde inte stänga dörrarna på bilen (låsen hade frusit) så vi fick sitta och hålla i dörrarna allt vad det gick. Strax utanför infarten till Hansgården så slutade bilen att fungera. Som tur var så gick det med förenade krafter att rulla in den på gården så precis att den inte stod ute på vägen. När jag tittade på termometern så var det minus 42 grader.
Jag vet inte jag, lagom är väl i alla fall bäst eller......?

  • "Det är mycket underligt i naturen". Ludvig Holberg 1684 - 1754. Norsk-dansk författare och historiker
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar