söndag 16 december 2012

3:dje advent

Julmarknad i Siljansnäs. Jag åkte upp efter lunch för att gå på julmarknad. Ordet "Julmarknad" låter riktigt gammeldags och mysigt. Mycket snö, eldkorgar med brasor, glögg och kaffe och småprat mellan marknadsstånden. Sådan var min bild på näthinnan när jag tog bilen och åkte.
Men vad jag blev besviken. Det som fanns utomhus var 1 fiskhandlare och 1 korvgrillare resten - ca 12 st - stod inomhus på dansgolvet i Sockenstugan. Det fanns en kaffeservering där man kunde sitta och prata, men julstämning var det definitivt inte.
Jag var i Riga för ett antal år sedan tillsammans med jobbet. Vi var där bara några dagar före jul. Där fanns en mysig julmarknad i gamla stan. Man hade också gjort en kul grej i en av stans parker; man hade satt upp julklappar i träden. Lite av Pippi Långstrumps julklappsträd.

Vädret i dag var ju annars perfekt för att vara utomhus. Runt 0 grader hela dagen och ingen vind.
Maken satte på snökedjorna på traktorn och körde undan snö som plogbilen kört upp vid brevlådorna. Man får se till att postbilen kommer fram så här års.
Hönsen och katten Nils tyckte att det var skönt utomhus. Ja, hönsen går ju inte ut i snön, men de går inne i fägården och badar i sanden, det ville dom inte när det var minus 17 grader.


  • "Alla människor är färgade. Annars skulle man inte se dem". Loesje. En internationell förening som är partipolitisk och religiöst obunden.
Vi hörs! 

1 kommentar:

  1. Tydligen dags att göra något åt den traditionella julmarknaden på Näs. Men vem orkar? Jag tror att de har en julmarknad i Alvik. Hur är den?

    SvaraRadera