torsdag 20 december 2012

Olika tro

Det stundar som bekant en jul. Jag har alltid gillar julen. Inte i första hand för vad vi kristna ser att den står för - Jesu födelse - utan för att den för mig representerar gemenskap och värme. I unga år var det naturligtvis julklappar som hägrade men det fasas ut med åldern. Jag tycker om att få paket - inte tu tal om det - men det kan lika gärna vara den 8 mars eller 19 september. Likaså tycker jag om att ge paket, men också där känner jag att jag ska ha hittat rätt present att ge bort annars kan det lika gärna vara.

För ett antal år sedan, när vårt första barnbarn var litet, så gladde jag mig väldeliga till att få fira jul med julklappar och "tindrande barnaögon". Då kom beskedet: "Vi firar inte jul för vi är Jehovas Vittnen".
Det var som att dra ner en rullgardin för mina ögon. Jag såg allting i svart. Jag grät, svor och förbannade. Jag läste allt som jag kunde hitta på internet om JV. Det som var intressantast (tyckte jag då), var att läsa om dom som hade hoppat av och som nu var utfrusna. Den ena skräckhistorien efter den andra läste jag och i samma veva så anklagades några män inom JV för pedofili. Det gjorde ju inte saken ett dugg bättre. Jag "pratade" med min son som i lugn och sansad ton förklarade att detta var deras beslut och att dom trivdes med det.
Nu, efter flera år, så inser jag ju att han har alldeles rätt. Det är deras beslut och jag har bara gått och tyckt synd om mig själv som inte fått se de här "tindrande barnaögonen" på julaftonen. Jag träffar ju mina barnbarn varje dag - om jag väljer det. Dom bor 2 minuters gångväg från vårt hus. Jag kan ge dom presenter när jag har nåt som passar och då får jag se deras ögon tindra.

När det gäller skräckhistorierna, så har både sonen och sonhustrun sagt att man får ta dom med en nypa salt.....och när det gäller fallet med pedofili, så kan man ju se vad som uppdagats inom den katolska kyrkan. Rötägg finns överallt,  inom alla samhällsklasser och säkert inom alla religioner också.

  • "Försök inte att förstå så du kan tro, utan tro så du kan förstå". Aurelius Augustinus 354 - 430. Romersk biskop och kyrkofader.
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Fint augustinskt slutord. Man kan inte få tro genom förstånd, hellre förstånd genom tro.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är så kul när ni kommer o hälsar på i butiken o det är ju toppen när det bjuds på fika ;) Ha en skön julhelg!
    Kram!

    SvaraRadera