söndag 2 december 2012

1:sta advent

En mycket vacker vinterdag. Minus 14 grader och strålande sol.
Jag blev tvungen att sätta på elementet i blomrummet. Temperaturen därute var nere i plus 4 grader och det är väl ungefär så lite som vad både Änglatrumpeten och Olivträdet tål. Nu står elementet på en temperatur på mellan 8 och 12 grader. Det brukar räcka. Blir det ner mot minus 25 - 30 utomhus, ja då kan jag få höja lite.
Många frågar om det inte blir väldigt dyrt med både lampa och element, men på det stora hela så tycker jag inte det. Eftersom vi har ett eluppvärmt 2-våningshus (med lite tillskott av vedvärme) så gör det kanske 100 - 150 kronor mer i månaden att utöva min hobby. För 17 år sedan när jag rökte, så kostade rökningen mig runt 700 kronor i månaden - och det var inte ens en hobby - utan enbart en ful ovana. Så jag fortsätter ha både lyse och värme på.
Advent, som kommer från latinets adventus, betyder ankomst och den syftar till Herrens ankomst, adventus Domini, och är den inledande perioden i det västerländska kyrkoåret.

Jag avslutar dagens blogg med en sång av Otto Olsson, sjungen av Järfälla manskör: Advent. Håll till godo!
Klicka på länken nedan!




  • "När man är ung längtar man ut; när man är gammal längtar man hem". Cora Sandel (pseudonym för Sara Fabricius) 1880 - 1994. Norsk författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar