måndag 3 december 2012

Kristallen den fina

Eftersom det var en mycket kall morgon, så bestämda jag mig för att vara inne och försöka göra nån nytta. I dag fick det bli rengöring av kristallkronan. Jag brukar göra det en gång om året och det är strax före jul. Man märker på prismorna att de blir smutsiga. Det blir väl av os ifrån köket och kaminen och sotstoft från  kaminen när det sotas. Det tar en liten stund för det är en hel del pyssel. Många delar som ska tas loss.
En naken kristallkrona
Jag har en skål med varmt vatten blandat med ren ättika - där läggs delarna först. Sen får de flytta över till en skål med rent vatten och sist så lägger jag upp dom på tidningar och handdukar.
Prismor på tork
 Sist men inte minst, så ska prismorna hängas tillbaka igen. När det väl är gjort så gnistrar det så fint och man känner sig så nöjd med sig själv.
Nybadad och fin
Åkte en sväng till affärn. Det var kylslaget så i kväll åker motorvärmaren i eftersom jag ska in till Leksand på träning i morgon bitti och SMHI har lovat mellan 20 - 25 grader kallt i natt.

  • Ett barn som räcker ut handen för att hjälpa ett lidande djur, kommer en dag att räcka ut handen till sin nästa". Dr. Albert Schweitzer 1872 - 1965. Tysk-fransk teolog, filosof, bibelforskare, musiker, läkare och nobelpristagare 1952 (Nobels fredspris)
Vi hörs!




2 kommentarer:

  1. Oj, vilket jobb! Varje år? Huvudsaken att du fick den där kicken av självtillfredsställdhet efteråt.

    SvaraRadera
  2. Jodå Göran. Jag var in i rummet flera gånger på em. bara för att se hur fin lampan blev :-)

    SvaraRadera