fredag 14 december 2012

Mat

Dagen blev till en matlagningsdag. Ja, i alla fall förmiddagen. Makens kusin Christer berättade häromdagen att han ätit såååå goda syltade trattkantareller. Jag tyckte det lät spännande så jag letade recept på nätet och har nu gjort en liten sats. Nu ska burken stå några dagar så smaken får sätta sig, sen ska vi smaka. Gjorde också Per Morbergs viltfärsbiffar - dubbel sats när jag ändå höll på. Sen var det ju lunch mitt i alltihopa. Det fick bli brockolligratäng med bacon.
När jag såg på diskbänken, så kom jag att tänka på när jag jobbade på Siljansnäs Hotell. Vi hade en diskerska som hette Astrid, en kokerska som hette Gunda och en kallskänka som hette Irja. Gunda och Irja var fantastiska på att hålla rent och snyggt runt omkring sig och Astrid sa jämt att "gud bevare mig för att jobba i hop med en kock, dom drar ner så mycket disk och det blir så rörigt". Då skulle Astrid ha sett hemma på min köksbänk i dag! Oj,oj oj, hur man kan dra ner så mycket, Jag fick emellertid ta reda på det alldeles själv och nu är det rent och fint igen. Det är så där när man ska göra mycket på en gång.

Det har börjat att snöa lite och temperaturen har stigit några grader. Träden är fortfarande otroligt vackra med tjock rimfrost på grenarna så nog kan vintern vara otroligt vacker.
  • "Man känner sig så förlåtande och generös efter ett kraftigt och välsmält mål mat - så ädelsinnad och varmhjärtad".Jerome K. Jerome 1859 - 1927. Brittisk författare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar