fredag 28 december 2012

Makt och broderier

SVT sänder en serie program som heter " Världens historia". I går kväll satt jag och tittade på det och det handlade då om hur makt påverkar människor. Det handlade också om hur de olika religionerna spreds. Otroligt intressant. Tyvärr såg jag inte de två första programmen, och de finns inte heller kvar på SVT-play men jag kommer i alla fall att följa de resterande 4 programmen. I tablån till programmet står: "Det handlar om människans historia  hur människan format världen vi lever i. En historia genom kulturer och civilisationer - från det tidiga Mesopotamien till den industriella civilisationen".
Man blir förskräckt när man ser hur makt påverkat människor och vad de är i stånd att göra, bara för att få behålla den makten.  En av de värsta var nog den kinesiska kejsaren Qin Shihuangdi. Han som lät bygga terrakottaarmén och kinesiska muren och som lät bränna alla böcker i Kina. Han gjorde en hel del gott också - måste väl sägas till hans försvar, men hans rädsla för att dö och för att tappa sin makt, gjorde honom till en riktig despot.
Kejsare Qin Shihuangdi
Själv är jag lite som tjuren Ferdinand - som är nöjd bara han får sitta under sin korkek - jag är nöjd om jag kan få sitta i min fåtölj med ett broderi, en bra bok eller ett korsord.
Jag har precis börjat på ett nytt broderi - en julduk, och skickat efter att annat - en väggbonad, så nu har jag lite att göra när syföreningen startar upp i januari. Jättekul!

I eftermiddag har jag bokat in mig och maken på kurbad uppe på Siljansnäs Hotell. Det ska bli skönt.
Kurbad - dock inte på Siljansnäs Hotell
  • "Det spelar ingen roll hur långt du går, bara du inte stannar". Konfucius 555f.Kr - 479 f.Kr. Kinesisk filosof och religionsstiftare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Jag har inte satt på min TV än, men det låter som något i min smak. Går det i repris, när kommer nästa program och i vilken kanal?

    SvaraRadera