tisdag 1 maj 2012

Vårdag

Vårfryle (Luzula pilosa)
I dag har jag fått se och lära mig om - en för mig - helt ny växt. Det var min syster som visade mig en liten planta av Vårfryle. Jag hade aldrig sett den förut men fick lära mig att det är en gräsliknande ört. Det är kanske inte så konstigt om man inte uppmärksammar den, för den blir max 2 dm hör och blommorna är ganska oansenliga.
Några blommor som däremot inte är oansenliga, är den här:
Blåsippa (Hepatica nobilis)

Jag tycker så mycket om den. Man längtar efter den hela vintern och när den väl dyker upp så blir man så glad.
Vi har alltså varit ute vid sommarstugan och arbetat. Jag, maken och syrran. Vi lade i bryggan, tog bort vinterskyddet för verandan, räfsade löv, tog ner en död björk och sågade upp en som redan låg ner. Vi hade ett rejält lass ved med oss tillbaka till Hansgården. Det var en fin och solig dag men visst drog det kallt när man satt ner och skulle fika. Trots att sjön låg spegelblank, så känns det kallt från vattnet.
Det har blivit grönt på träden väldigt snabbt och jag undrar om det inte är någon dag före oss, där nere i söder - runt Borlänge. Det kändes så.

  • Det som göms i snö kommer fram/upp i tö. Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar