onsdag 23 maj 2012

Välgörenhet

Jag läste om Margit Rapp i onsdagens Falu Kurir. Vilken människa! Sveriges svar på Moder Teresa - inte riktigt men nästan då. Jag hörde henne på radion också härom veckan och man kan förstå att hon får med sig både lastbilar och chaufförer - Gratis - som bara vill hjälpa till att göra nytta.
Margit Rapp - Svensk Hjälte
När jag jobbade på Dalecarlia, så hade jag en rysk arbetskamrat. Hon kom från Sankt Petersburg och hade sett mycket fattigdom bland barnhemsbarn - bland annat. Vi startade en insamling av leksaker och barnkläder och snart hade vi ett stort rum i annexet, fyllt till brädden. Nu skulle det sorteras och det ställde hon upp på. Hon tillbringade många lediga dagar med att stå och sortera sånt som var trasigt och smutsigt. Jag åkte runt och fick tag på kartonger som vi sedan packade och som också märktes upp.
Nu skulle transporten och nödvändiga papper ordnas och det var här som allt stötte på patrull. Införsel till Ryssland utan mutor existerade inte. Den som pratar om byråkrati i Sverige vet inte vad han pratar om. Ryssarna hittade på allt möjligt för att förhala alltihop så till slut så kände man sig nästan som en skurk som skulle smuggla in knark eller skjutvapen. När vi så fått nästan alla papper klara så skulle vi då ordna inresetillstånd för en lastbil som skulle hämta grejerna, DÅ var det Sverige som protesterade. Lastbilen var tvungen att tankas upp - med "svensk" bensin - vid gränsen. Den ryska innehöll för mycket "skit". Då föll hela projektet. Jag och Lioudmila hade inte råd att tanka upp en lastbil  samt betala mutor och tigga pengar att betala allt detta med, det ville vi inte.
Det hela slutade med att "Ghimes-projektet" i Rumänien fick allt, så det gick ju till behövande i alla fall. Vi sparade en stor resväska med leksaker som jag och maken åkte över till Sankt Petersburg och lämnade. En stor satsning som bidde en "tumme".
Barnhemsbarn i Ryssland dock inte dom som vi besökte

  • "Vänliga ord är små och enkla att säga, men de ekar i oändlighet"  Moder Teresa
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar