tisdag 15 maj 2012

Patriotism

I morse när jag åkte till träningen i Leksand och följde sjön upp mot Räckselbackarna, så kändes det riktigt varmt i hjärtat. Det var så skir och fin grönska och jag tänkte att jag var väldigt priviligierad. Dels bor jag i ett land där det är fred, jag bor på ett ställe där jag trivs alldeles förträffligt och jag/vi har också förmånen att kunna resa och se oss omkring.
Eftersom vi åker en del till Grekland, så kan jag någonstans känna med det grekiska folket när de blev ockuperade av Turkiet och inte fick hissa den grekiska flaggan. Flaggan som för många är symbolen för det egna landet.
Men grekerna var inte dumma. De målade husen vita och fönsterkarmar och dörrar blå och vips så hade dom de grekiska färgerna omkring sig.

De grekiska färgerna
Här i Sverige så har vi aldrig varit förbjudna att flagga med vår svenska flagga och det är väl bra det. Tyvärr så har våra grannar här i Norden inte varit lika lyckligt lottade.

De svenska färgerna
En del frågar mig varför jag bara åker till Grekland på semestern. Så här är det: Jag har märkt att jag mår väldigt bra i det landet. Vad det är som gör det, det vet jag inte. Människorna, maten, vinet och musiken - jag bara njuter. Jag kopplar av både till kropp och själ och jag känner att jag får energi av att vara där.

  • "Eureka - jag har funnit det" Archimedes grekisk matematiker 280 f.Kr.- 211 f.Kr.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar