lördag 26 maj 2012

Nya skönheter och gamla

I går var jag till Bäsna trädgård. Handlade och fikade. Maken ville inte att jag skulle komma hem med mer än högst en fröpåse, men jag kan ju erkänna att det blev mer än så. Nåväl, jag har tagit reda på det jag köpte och nu hoppas jag på fortsatt varmt och skönt väder. Det får gärna komma lite regn då och då - gärna på nätterna - sen så är jag nöjd.

Ett av inköpen    Clematis " tibetana tangutica"
Förhoppningsvis blommande i Hansgårdens trädgård inom en snar framtid. 
Blomman på bilden nedan blommar redan

Jätterams (Polygonatum multiflorum) kallas också  för Kungskonvalj
man kan nästan förstå varför. 
liksom den här blå skönheten
Kaukasisk Förgätmigej " Jackie Frost" (Brunnera macrophylla)

Runt den lilla dammen lyser de här blommorna upp som små solar
Smörboll eller Daldocka ( Trollius europaeus L.)

och den här kombinationen tycker jag själv var riktigt läcker.
I framkant blå Pärlhyacint (Muscari botryoides) och bakom står den gulbladiga Smällspirean
(Physocarpus opulifolius) "Darts gold"
Det blev ju ett väderomslag i går kväll kraftiga vindar, regn och troligen åska på sina håll. Det känns i luften, det har blivit lite svalare.
Undrar hur mycket det ligger i talesättet att "Siljan slår i från sig åskväder före midsommar, men drar dem till sig efter midsommar".

  • " Ingen har kvävts av att svälja sin stolthet"   Lao-Tse (kinesisk filosof  604 f.Kr - 531f. Kr) 
Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar