fredag 11 maj 2012

Glada grisar och beridna kungar


"Det är synd om människorna" säger guden Indras dotter i pjäsen "Ett drömspel" av A. Strindberg. Jag kan tycka att "det är svårt för människorna". Vi har fått lära oss att handla närodlat för att komma från långa transporter och medföljande utsläpp av koldioxid. Och det känns väl bra, samtidigt som man då gynnar lokala odlare/jordbrukare. Nu idag så hörde jag på radio att det inte alls var så säkert att det var det bästa för miljön utan "långt borta" odlat kanske är bättre beroende på hur odlingen sker. HUR ska man som liten konsument kunna hålla reda på sånt här. Precis som att fet mjölk, smör och ägg var fördärvligt för några år sedan, så har man nu kommit på att det är väldigt nyttigt och bra mat. En del säger att man ska äta det i stora mängder och en del säger att lagom är bäst men lite måste det vara. Nej, "Det är svårt för mänskligheten"!
Jag vet då i alla fall en sak, och det är att KRAV-odlat griskött (fläskkotlett från glada grisar) det känner man skillnad på jämfört med "vanliga" kotletter.
"Glad gris"
Nej jag skoja bara. Det här är glada och lyckliga grisar!

Jag och maken har varit till min syster i Hedemora i dag. Vi åkte runt Stora Skedvi och efter Dalälven nedströms. Det är härligt att se hur långt våren kommit. Synd bara att det regnade hela tiden.
Näs Kungsgård mellan Husby och Hedemora
Vi såg bland annat den vackra Näs Kungsgård i Husby socken. En gård som skulle förse kungen och hans beridna följe (hird) med mat och annat när de var ute på sina rundresor under medeltiden. Mellan 1683 - 1813, så var Kungsgården boställe för chefen för Dalregementet.



  • "Av små grisar blir det stora svin" Svenskt ordspråk
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Ja, låt oss äta allt som var fördärvligt förr, då lever vi längre, med skratt!

    Glad är jag att du uppdaterar mig om Strindberg och med ordspråk :-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera