fredag 4 maj 2012

Då och nu

För några dagar sedan så blev jag intervjuad av mitt barnbarn. De hade i uppgift från skolan att ta reda på hur det var i skolan när deras far/morföräldrar gick där. Bland annat så frågade han vad vi gjorde på rasterna. Det jag kom på var: Spela kula och hoppa hage. Det jag glömde och som väl var mest populärt - i alla fall bland flickorna- var att bolla. Bolla med små bollar mot en vägg. 2 eller 3 bollar hade man och man "bollade leken" som bestod i ett antal olika moment som man skulle kasta. Jag tror det var 10 olika, bland annat skulle man kasta under benet och bakom ryggen. Om någon missade i ett moment, så gick turen över till den andra. För det mesta var vi två och två, som bollade tillsammans. Vad jag förstår så förekommer inte det längre. Men å andra sidan så behöver man visst inte gå ut på rasterna heller. Nu står alla med sin mobiltelefon och spelar spel eller surfar - helst inomhus.
När vi elever var ute på rast då vädrades klassrummet så det skulle vara frisk och "skönt" när man kom in från rasten. "Frisk luft gör hjärnan pigg" fick man höra av läraren. I dag får dom inte ens öppna fönstren i vissa skolor, för då sabbar man ventilationen.
Det som jag kan tycka har blivit bättre i dagens skola är att man idag får lägga på sin mat själv, och därigenom styra hur mycket man vill äta. Vi fick våran upplagd på tallriken av "mattanter" vare sig vi gillade dagens rätt eller inte. Lika mycket till alla.


  • Var sak har sin tid.  Bibeln, Predikaren 3:1
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar