torsdag 26 januari 2012

Zinnia

Varje höst så säger jag att "nästa år ja då ska jag inte sätta så där mycket frön, jag köper plantor om jag nu skulle behöva några". Så kommer då frökatalogerna och trädgårdstidningarna och man är fast.....igen.
Zinnia  (Zinnia elegans, synonym Zinnia violacea) är en i mitt tycke mycket vacker blomma som härstammar från Mexico och som finns i ett stort antal färger och former. De här nedanstående färgerna skall förhoppningsvis komma att blomma, i någon rabatt eller kruka, på Hansgården i sommar.


Zinnia "Queen Red Lime"
(Zinnia elegans)

Zinnia "Queen Lime"
(zinnia elegans)

Zinnia "Purple Prince"
(Zinnia elegans)
Sen blev jag förtjust i dessa blommor med mörklila blommor. Var jag ska ha dom? Tja, jag vet inte riktigt men det blir säkert nåt hål här och där.
Rosenskära 'Double Click Cranberries'
Rosenskära "Double Click Cranberries"
(Cosmos Bipinnatus)

Rödmalva 'Mystic Merlin'
Rödmalva "Mystic Merlin"
(Malva sylvestris)

Trumpetblomma 'Black Trumpets'
Trumpetblomma "Black Trumpets"
(Salpiglossis sinuata)
Sol lucet omnibus – "Solen lyser på alla"
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar