fredag 6 januari 2012

Sparkåkning och spöken

Jaha, nu sitter jag här och funderar på om jag ska ta en promenad eller vad jag ska hitta på för ett motargument. Som det ser ut just nu så finns det inga. Solen är på väg upp, det är klar luft, ca 7 grader kallt och vägarna är plogade. Jo det får bli en promenad.
Jag ändrade mig när jag kom ut. Det fick bli sparkåkning istället för promenad. Byvägen som går ut mot landsvägen till Sollerön bjuder på en riktig "slakmota" men när man väl vänder hemåt igen så går det undan. Det var friskt och skönt och så fick det bli en kopp nybryggt kaffe när jag kom hem.
Solen som skiner på Siljansnäs kyrka
Detta är sparkföre!
Under 1989-1991 så byggdes hotel Dalecarlia ut  och man renoverade de gamla rummen, Under den tiden så drog man ner rejält på personalen och vi som var kvar jobbade ganska häftiga pass. Jag som hade en bit att åka, bodde många gånger kvar på ett rum nere i annexet. En kväll när jag gått och lagt mig (jag var ensam i annexet och i huvudbyggnaden bodde endast ett par gäster) så hörde jag ett fruktansvärt buller som slutade med en duns mot min rumsdörr. Det lät som någon snubblade nerför trappen för att sen landa mot dörren. Jag blev ju stel av skräck och tog tag i täcket och höll det under hakan så knogarna vitnade. Jag tordes knappast andas för att inte avslöja att det fanns nån i rummet. Jag måste väl ha somnat efter många om och men och när jag skulle gå upp till jobbet på morgonen så öppnade jag, försiktigt, försiktigt dörren. Det gick lite tungt och jag kände att jag sköt något framför dörren. Det visade sig vara en lucka som byggarbetarna sågat upp i väggen vid trappen. De skulle kolla avloppsledningarna som fanns där. Det hade blåst ganska bra den där natten och så blev det tryck på luckan som väl inte satt fast ordentligt och så dunsade den ner för trappen och landade precis mot min dörr. Den gången var det inte Martin i alla fall.

Nu ska jag börja med lunchen. Idag blir det "Gong Bao Ji Ding". Det ser gott ut i receptet. Jag återkommer med en recension.

  • Man lär så länge man lever.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar