måndag 9 januari 2012

Saintpaulia och kyla

Jag har inhandlat 4 st. Saintpaulia. Följde maken till Falun på ögonkontroll idag och inne på ICA Maxi hade dom sådana blommor för 19,90/st. Billigt,billigt. Det kändes som att det behövdes nåt annat än röda blommor nu efter jul och eftersom jag inte är så förtjust i de små Primulorna, så fick det bli den så kallade Prinsessblomman eller Usambaraviolen som den också kallas. Den är ju relativt lättskött också så det är ju bara fördelar.

När vi for till Falun i morse så var det-15 grader. På skogen före Sågmyra var det - 19 grader. Värmen i min bil var inte bra så vi frös riktigt ordentligt när vi kom fram till lasarettet. Jag följde in och satte mig att vänta i entrén och det gjorde inte saken ett dugg bättre. Där drog det från alla som kom och gick i dörrarna. Nu först, efter 7 timmar, så börjar jag tina upp något.
Det påminner lite om när jag och maken var till Turkiet för att fira min 50-års dag i mitten av april för ett antal år sedan. Vi fick ett jättefint hotell. Stort sovrum och ett stort kök och så dusch och toalett. Stenväggar och kakelgolv och ingen centralvärme.
Vi frös från första dagen och eftersom det var lite varmare utomhus så försökte vi hitta på allt möjligt att göra utomhus. Jag tror vi var på varenda utflykt resebyrån anordnade. På kvällarna letade vi upp restauranger där vi såg att de hade nån form av eldstad och hittade en speciell, i ett gammalt trähus,  med mycket mattor på både väggar och golv. Där var det skönt. Medan vi var ute och åt så stod det flera kastruller fyllda med värmeljus och brann i vårt sovrum och det sista vi gjorde innan vi gick och lade oss, var att ta ett hett fotbad. Ja, kära nån, men det är sånt som man kommer ihåg lite extra. Jag vet också att en kvinna i gruppen gick och köpte en fotogenkamin som hon sedan lämnade på hotellet.
Att det känns speciellt kallt idag kan ju också vara att det är mildare väder på väg. SMHI har ju lovat snö. Det brukar ju kännas lite extra ruggigt då.

Bara döda fiskar följer strömmen.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar