måndag 16 januari 2012

Röda och gröna siffror

Jag har i många år valt att själv placera mina pensionspengar som finns på PPM. Det har varit spännande att följa de valda fondernas upp eller nedgång, fast förra året var det inte så roligt. Då var det mest nergång och röda siffror. Jag undrar hur många procent och därmed också kronor som det gick back....ja, jag vet inte och jag gitter inte ta reda på det för det går ju inte att göra nåt åt det. Jag har i alla fall inte varit ensam som förlorat pengar i fonder om nu det skulle vara nån tröst.
Det finns en sida på nätet som heter http://www.morningstar.se/. Där kan man lägga in de fonder som man har på PPM - i samma procenttal. Sen är det lätt att logga in och kolla hur det går. Idag låg mina pensionspengar på +1,4%, vilket gör gröna siffror. Då är jag nöjd.
En profil ifrån byn Almo avled i natt. Det var Einar Mattsson eller Döv-Einar som han också kallades. Han var dövstum men alltid så glad. Han cyklade runt i byn på somrarna och vinkade till alla.
En annan profil från byn var Back Sven. Han avled för många år sedan men för ett tag sedan så fick vi reda på att någon tagit en kort filmsnutt på honom när han satt uppe vid majstången och spelade på ett sånt där munpiano. Gå in på
http://www.youtube.com/  sök på Backsven Siljansnäs. Kul att se.
Jag och maken tog en sparktur runt byn idag på förmiddagen. Lika bra sparkföre som tidigare men i eftermiddags kom sandbilen. Blir väl till att promenera då.
“Den som förlorat allt har dock sitt te kvar.“ (kinesiskt ordspråk)
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar