söndag 15 januari 2012

Gråväder och cheesecakes

Vaknade till gråväder. Inte så kallt men inte en solstråle så långt ögat nådde - jo, jag hade ju maken förstås. Jag tog emellertid sparken och åkte ut på en sväng runt byn. Glansis under den nysnö som kommit i natt gjorde att det var nästan farligt att stå på i utförsbackarna men lite barnslig är jag så jag satsade allt på ett kort och lät det gå undan. I den sista backen kan jag nog bara tacka balansövningarna på träningen för att jag lyckades hålla mig på rätt köl. Adrenalinkick.....yess!
Åkte därefter hem till son och sonhustru för att heja på barnbarnen. Pojkarna var på väg att åka till slalombacken men den lilla Yavanna hon ville följa farmor hem. Sagt och gjort vi tog våra sparkar och åkte till Hansgården där vi började med lite fika.
Därefter hade jag tänkt att jag skulle göra Halloncheesecake i portionsformar så då fick det bli det. Yavanna rörde ihop brödsmulet och fyllde botten på muffinsformarna med det, sen fick farmor fylla på det andra.
 Så in i frysen och så tar man fram dem ca. 15 minuter innan de ska serveras. Garnera med ett par hallon och kanske ett blad citronmeliss. 
Utav äggvitorna som blev över fick det bli några maränger och ett par marängbottnar, Bra att ha till ev. framtida efterrätter.
Det var en trevlig och givande söndag - trots gråvädret.

“I en enig familj kommer lyckan av sig själv.“
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar