fredag 27 januari 2012

Öronljus

Idag så har maken fått en behandling med Öronljus. Behandlingen bygger på folkmedicinsk tradition (huskur)
och har använts av kineser och indianer i århundraden. Det finns många som säger att det är ren nonsens och andra som är av motsatt uppfattning, men det är kanske så som det sägs i Himlaspelet "Det är på trona allt beror" (allt beror på tron)
När ljuset placeras tätt intill örat och tänds skapas ett undertryck (skorstenseffekt). Ett lätt vacuum mjukar upp och lättar trycket från smuts/vax och hjälper kroppen att göra sig av med det. När ljuset tillsammans med luft förbränner vaxångorna hörs ett sprakande ljud som uppstår på grund av vacuumsuget.
Jag och maken har gjort detta till och från i några års tid nu. Min uppfattning om de här ljusen är att det är avslappnande att bara ligga och lyssna på spraket i örat. Jag kan väl inte säga att jag känt någon direkt skillnad före och efter.
När jag städade mittskrivbord häromdagen så hittade jag några kort som jag tycker är så fina. Det är våra första Grönlandshundar, Amik, Kodiak och Naja. Jag tyckte det var synd att de bara låg i en skrivbordslåda så idag så köpte jag ramar och ska nu hänga upp dem på väggen
Mamma Amik
Sonen Kodiak
Dottern Naja

Alla sätt är bra utom de dåliga.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar