lördag 1 november 2014

Alla helgons dag

Allhelgonadagen 2014.
Det är 48 år sedan min pappa gick bort, och 5 år sedan mamma fick somna in. Vissa dagar känns det mer påtagligt än andra och idag när så många smyckar sina anhörigas gravar då tog jag och tände ljus vid mina föräldrars fotografier hemma på byrån.

Det har inte varit en dag för utomhusaktiviteter idag. Kallt och ruggigt och maken bestämde sig i går kväll, att hoppa över älgjakten idag. Det tycker jag han gjorde rätt i. Han har istället tillbringat förmiddagen ute i sin snickarbod. Jag har suttit framför datorn och mitt stora blomlexikon och letat efter en blomma. Min granne Göran, tillbringar ju halva året i sitt hus i Indien och han brukar lägga in kort på olika växter i sin blogg. Jag som tycker om att leta, både i datorn och i böcker, brukar försöka hjälpa till att namnge växterna. I dag blev jag så frustrerad eftersom blomman på hans kort var så välbekant och jag visste att jag haft en likadan för några år sedan, men jag kunde inte komma på namnet. För att leta på datorn så behöver man för det mesta ett namn, medans jag i lexikonet kan leta bland alla bilder. Jag hittade den till slut och det var en Gloriosa superba - Klänglilja.
Det skulle ju inte vara helt fel att ha en sådan
krypande inne bland snåren här
på Hansgården.
Nu har jag gjort en Janssons frestelse som jag väntar på ska bli klar, sen blir den kvällsmat. Inte så dumt.
Nyss inställd i ugnen
  • "De döda är inte borta, de har bara gått ett stycke i förväg."
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar