tisdag 12 augusti 2014

Täckodling

Purjolöken som jag satte och som växt så otroligt fint, har råkat ut för lökmal eller lökfluga. Det är lika illa vilket av dom det är. Nu måste löken tas upp och så får jag se om nåt går att använda.
Blasten ser ju inte för kul ut....
.....och inte längre ner heller

Det som kastas bort får heller inte slängas på komposten för där överlever djuren. Det är tur att det finns plats på ägorna där sånt här kan kastas. Man blir förbaskad när det blir så här. Tidigare var det blomkålen. Nu har jag läst och läst och det ser ut att alla sakkunniga förespråkar så kallad "täckodling". Ja, då får det väl bli det nästa år. Jag har ju köpt mig två tunnlar av täckväv och dom har jag använt när jag planterat ut växterna men sen har jag tagit bort dom - dumt nog kan man ju konstatera så här i efterhand. Nästa år får de vara kvar tills skörden.
Den ena av mina tunnlar.
Maken har ett nytt arbete på gång. Det är taket på sommargrannens portal som ska ses över. Vindskivor och nockbrädor  måste bytas, men med tanke på att han byggde den för ca 20 år sedan, så är det ju inte så mycket arbete på den ändå.
Katten Nils ligger nedanför på vägen och tittar på husse och ladusvalorna gör störtdykningar för att skrämma iväg honom. När han var yngre, då kunde han flyga upp som en fjäder och lyckades till och med fånga någon, men idag så jamar han bara och duckar.
  • "Att erkänna att man misstagit sig är att visa att man är klokare idag än igår." Johann Kaspar Lavater 1741 - 1801. Schweizisk filosof, författare och präst.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar