tisdag 19 augusti 2014

Gammelstilla

Gammelstilla är ett gammalt bruk som ligger i skogen mellan Torsåker och Gysinge. Den första stångjärnssmedjan som fanns här grundades på 1650-talet. Under 1800-talet expanderade verksamheten. Det byggdes en ny smedja, en egen masugn och en mekanisk verkstad men runt 1914 upphörde all järnframställning och övergick till att bli ett jord- och skogsbruk. Det är en mycket vacker plats med många lämningar från järnbrukstiden. 1971 stängdes även skogs- och jordbruksdelen ner men det gamla bruket har nu fått nytt liv - nämligen en whiskyfabrik.
Vad jag förstår, så har man - i väntan på att whiskyn ska lagras tillräckligt - börjat att tillverka "Gammelstilla Aquavit".
Jag och maken fick en flaska av bekanta och vi smakade på den i söndags. Den var fantastiskt god, med en mild smak av kummin.
Vädret har nu blivit sådant att det känns ganska bra att sitta inomhus ibland och brodera. Jag har börjat med ett nygammalt projekt. En paradhandduk. Jag har gjort en tidigare men nu har jag minskat ner stygnen med hälften. Det känns i ögonen och jag kan bara sitta en liten stund åt 
gången.

Nu kom maken in och berättade att det kommit ett paket med plantor. Jag hade skrivit och meddelat att jag inte ville ha dom levererade förrän efter den 1 september, men nu är det som det är. Bäst att sätta på sig stövlarna och gå ut  och ta hand om dom då.



  • "Varje människa bär på en hemlig trolldom i sitt ansikte; det kommer alltid att väcka kärlek hos någon." Friedrich Hebbel 1813 - 1863. Tysk dramatiker.
Vi hörs!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar