lördag 16 augusti 2014

Gryningsljud


Klockan 4.44 vaknade jag i morse. Jag låg i sängen och lyssnade. Först började vår tupp att gala - som tur var - inne i hönshuset så det lät inte så väldigt högt. När han tystnat, då började en annan tupp här i byn. Sen tog tranorna över. De stod väl ute på någon åker i närheten och trumpetade. Sen somnade jag om, men man märker även på gryningens ljud att det börjar dra sig mot höst. Försommarens tidiga morgnar är ju så fyllda med fågelkvitter så det är nästan omöjligt att somna om när man vaknat.

Jag tog och drog upp mina morötter idag. Tyvärr så hade jag bara två rader, eftersom jag tagit resten av utrymmet i lådan åt den förbaskade blomkålen. Men jag är ändå nöjd med skörden det var väldigt fina morötter och inte ett spår av morotsflugan. Alltid något. Jag tog också upp en selleriknöl och så fick det bli en grönsakssoppa på hemmaodlade grönsaker (utom palsternacka då). Jättegott.

Jag har också klippt ner hela hallonhäcken. Nu ska marken grävas upp och rensas från rötter, senare i höst ska det rensade landet fyllas på med löv, kompost, lite barr och så lite hönsgödsel. Plantering av nya hallon kommer vi att göra till våren. Visserligen får vi ingen skörd det året, men det finns hallon i Hansgårdens frys om vi vill ha.

Jag kokade också en liten sats med marmelad nu på eftermiddagen. Den består av persikor, rivet citronskal och riven ingefära. Riktigt gott!

  • "Jag vet inte vilka böcker jag har mest utbyte av; de som håller mig vaken på natten eller de som får mig att somna." Benjamin Disraeli 1804 - 1881. Brittisk politiker och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar