tisdag 5 augusti 2014

Mera skogsbrand

När jag var på mitt träningspass i förmiddags, så kom en helikopter och landade nere vid Leksands brandstation. Den skulle ut och hjälpa till vid skogsbranden utanför Rexbo/Sågmyra. Otäckt vad det händer mycket nu.
Jag pratade för en stund sedan med min väninna nere på Spetses och hon berättade att hon tittat på Euronews och där hade man talat om branden i Sala.

För 15 år sedan så härjade en stor skogsbrand nere på Spetses. De gamla människorna satt nere vid vattnet och grät och väntade på att bli upplockade med båtar för vidare transport in till fastlandet. De grät för de tyckte hela situationen liknade den under 2:dra världskriget, med många flygplan i luften och så brandröken.
För 13 år sedan så var det 3 yngre män däribland borgmästarens - och brandchefens söner, som tände på, på flera ställen samtidigt. Då brann det också kraftigt och på stora arealer. Man ska då ha i minnet att hela ön Spetses bara är drygt 22 kvadratkm stor. Det fanns/finns regler inom EU att de länder som är beroende av turism, ska få ersättning vid stora bränder.
Jag vet inte hur det gick i det här fallet. Jag vet i alla fall att de tre ynglingarna fick fängelse, och att jag och maken tyckte att stora delar av charmen med ön försvann det året

Tidigare var det en mycket grön ö där det luktade friskt av pinjer när man åkte runt på mopeden. Den grönskan den blev till aska 2001.
Mitt i förödelsen kommer i alla fall små plantor
av pinjer och en minicyklamen.
  • "När en by brinner ser man rök, men ett hjärta kan stå i lågor utan att någon vet om."
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar