måndag 4 augusti 2014

Åska och kyla

Vilken urladdning det blev i går kväll. Då var det minsann inte lite åska inte. Det var rena skådespelet, så jag och maken satt på verandan och tittade på. Vi hade ju såklart stängt ner både dator, telefon och TV, så det var det roligaste vi kunde göra, och det var fantastiskt. Vi såg hur en del blixtar slog rakt ner och hur andra flammade ovanför molnen. Det regnade också - 7 mm bara, så det var inget märkvärdigt.
Jag skulle flytta en planta idag och då såg jag att vattnet trängt ner 2 cm i marken. Nu hör jag hur det börjar mullra igen. Himlen har mulnat också, så det blir nog väder i kväll igen.
För att känna mig nöjd med våra temperaturer, så tittade jag - som jag brukar - på sydpolens väder. Dom har minus 60 grader kan jag meddela. Det mina vänner, tror jag inte vore så skönt.
Det var den här plantan som jag flyttade.
Blå Bergvallmo (Meconopsis betonicifolia)
Jag har börjat förbereda lite inför hösten i trädgården och den här blåa Bergvallmon har jag haft på samma ställe i flera år utan att den växer till sig så som jag vill. Nu har den fått ett nytt ställe att växa på, lite mojsig jordblandning som ska passa fick den också. Nu får vi se hur det går. Tänkte det kunde vara bra att ha åtminstone lite gjort inför resten av höstarbetet för annars blir det mycket på en gång.
  • "Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting." Oscar Wilde 1854 - 1900. Brittisk författare och samhällskritiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar